Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

AHM – specjalistka od wymiany torów pracuje między Warszawą a Katowicami

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
22-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Dla zapewnienia punktualnych podróży koleją z Warszawy przez Częstochowę do Katowic bez ograniczeń prędkości – na tory między Piotrkowem Trybunalskim a Babami wyjechał specjalistyczny, długi na prawie kilometr kombajn podtorzowy AHM. Równocześnie pracują oczyszczarka tłucznia oraz podbijarka. Prace remontowo-utrzymaniowe za 12,5 mln zł realizowane są ze środków budżetowych.

Na szlaku Piotrków Trybunalski – Baby specjalistyczny sprzęt pozwoli utrzymać płynne, niezawodne przejazdy na ważnej linii nr 1 Warszawa – Katowice, która łączy 3 województwa: mazowieckie, łódzkie i śląskie. Efektem prac będzie wzrost poziomu bezpieczeństwa oraz zapewnienie kursowania pociągów bez zakłóceń z prędkością 120 km/h – w przeciwnym razie w najbliższych latach PLK musiałyby wprowadzić ograniczenia, które wydłużyłyby czas podróży na tej trasie. Ponadto, prowadzony remont podtorza umożliwi w przyszłości podniesienie prędkości składów do 160 km/h.

W ramach robót oczyszczony i uzupełniony zostanie tłuczeń, wyregulowany tor oraz wymieniona warstwa podtorza. Od kwietnia roboty prowadzi oczyszczarka tłucznia. W maju dołączyła do niej specjalna maszyna torowa AHM800, która realizuje kompleksową wymianę podtorza bez konieczności demontażu toru. Wykorzystanie zwłaszcza kombajnu podtorzowego AHM 800R – jednej z najdłuższych maszyn kolejowych, która w pełnym składzie ma aż ok. 800 m – znacząco skraca czas wykonania robót. Pojazd unosi tor i wykonuje pod nim niezbędne prace. Maszyna wybiera stary tłuczeń i górną warstwę podtorza oraz dostarcza w jego miejsce nowy materiał.

– Zastosowanie wysokowydajnych maszyn ogranicza czas robót i na tor szybciej wracają pociągi. Jest to szczególnie istotne na newralgicznych trasach kolejowych, na których kursuje duża liczba pociągów, tak jak na linii nr 1, łączącej dwie największe aglomeracje w kraju: warszawską i górnośląską – powiedział Adam Adamski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Łodzi, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na podstawie wcześniejszych badań, w niektórych miejscach przewidziano punktową wymianę szyn i podkładów. Przeprowadzona będzie regulacja toru. Dodatkowo naprawę przejdzie 5 obiektów inżynieryjnych (wiadukty, przepusty).

Z prac skorzystają kierowcy, gdyż zaplanowano remont nawierzchni na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych w torze nr 2 w Woli Moszczenickiej i Jarostach. Wymienione zostaną płyty przejazdowe, ułożony nowy asfalt oraz wykonane odwodnienie.

Ze względu na prace w rejonie przejazdów kolejowo-drogowych, mogą nastąpić krótkotrwałe wyłączenia urządzeń sygnalizacyjnych. Kierowcy powinni zwrócić uwagę na tablice informacyjne, za każdym razem zachować szczególną ostrożność oraz stosować się do zasad bezpieczeństwa, czyli zwracać baczną uwagę czy nie nadjeżdża pociąg.

Wartość prowadzonych obecnie prac, ze środków budżetowych, to ok. 12,5 mln zł netto. Zasadnicze roboty zostaną zrealizowane do końca czerwca br.

Prace nie wpływają na kursowanie pociągów. Ruch pociągów między Babami a Piotrkowem Trybunalskim odbywa się po jednym torze, co zostało uwzględnione w rozkładach jazdy.

Uzupełnieniem tych robót będzie wymiana pojedynczych rozjazdów na stacjach Baby, Piotrków Trybunalski i Rozprza, zaplanowana na III kwartał 2025 roku.

Prace między Babami a Piotrkowem Trybunalskim to kolejny etap poprawy infrastruktury na łódzkim odcinku linii Warszawa – Katowice. W ostatnich latach PLK przeprowadziły: modernizację przystanku Wolbórka, naprawę 5 przejazdów kolejowo-drogowych: w Skierniewicach, Makowie, Rokicinach, Piotrkowie Trybunalskim i Gorzkowicach oraz remont torów głównych dodatkowych w stacji Piotrków Trybunalski i Gorzkowice. Łączny koszt tych prac wykonanych w latach 2022-2024 wyniósł ok. 7,4 mln zł.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Plus. O 20 minut szybciej z Zamościa do Lublina

Infrastruktura

Kolej Plus. O 20 minut szybciej z Zamościa do Lublina

PKP PLK 22 maja 2025

Z Korei do polskiej kolei. KNR podzieli się doświadczeniami

Infrastruktura

Nasielsk – Sierpc na razie bez elektryfikacji

Infrastruktura

Aż 22 pary pociągów Szczecin – Berlin. Kiedy?

Infrastruktura

Zobacz również:

Kolej Plus. O 20 minut szybciej z Zamościa do Lublina

Infrastruktura

Kolej Plus. O 20 minut szybciej z Zamościa do Lublina

PKP PLK 22 maja 2025

Z Korei do polskiej kolei. KNR podzieli się doświadczeniami

Infrastruktura

Nasielsk – Sierpc na razie bez elektryfikacji

Infrastruktura

Aż 22 pary pociągów Szczecin – Berlin. Kiedy?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5